Beberapa Gambar Sekitar Gerakerja Di Kawasan Jerai


SILA TEKAN PADA GAMBAR UNTUK MAKLUMAT PROGRAM. TEKAN KEMBALI UNTUK MULAKAN GAMBAR-GAMBAR SEKALI LAGI. Created by TCF

Wednesday, September 9, 2009

Sidang Dewan Kedah

Saya ingin komen sedikit mengenai isu ADUN Kota Siputeh yang telah dirujuk kepada Suruhanjaya Pilhanraya kerana dikatakan tidak menghadiri sesi Dewan Undangan Negeri Kedah 2 sesi berturut-turut. Walaupun SPR telah membuat keputusan di mana ianya bukan 2 sesi berturut-turut dalam penggal yang sama, namun secara jujur saya katakan bahawa pada saya itu hanyalah satu keputusan berdasarkan "technicalities".

Bukan niat saya ingin mengkritis sesiapa tetapi hanya menyampaikan pendapat saya secara ikhlas dan juga peringatan kepada semua termasuk saya. Walaupun saya tidak mengenali beliau secara rapat, saya difahamkan ADUN Kota Siputeh adalah seoarang yang baik dan senantiasa membantu rakyat di kawasan beliau.

Saya terkejut dan tidak percaya, seseorang yang telah menjadi ADUN selama 5 penggal boleh membuat kesilapan sebegitu rupa. Sidang Dewan bukanlah selalu dan hanya dua atau tiga hari setiap kali bersidang. Jikalau beliau telah hadir walau sehari jua dan tidak untuk keseluruhan sidangpun, saya yakin kes ini tidak timbul. Dimanakah "Whip" BN Kedah yang sepatutnya memantau dan memastikan perkara-perkara seperti ini tidak berlaku?

Terdengar dari kalangan intelek dan profesional Kedah yang mengatakan bahawa BN memandang ringan terhadap perkara-perkara seperti ini, bahawa BN tidak menghormati DYMM Tuanku Sultan kerana Baginda yang menerajui Kerajaan Kedah dan sidang DUN dirasmikan oleh beliau. Yang lebih sinis mengatakan bahawa ADUN BN bagaikan tidak endah atau tidak hirau untuk berdebat atau mengambil peluang menimbulkan isu-isu rakyat Kedah di sidang Dewan.

Dan katakanlah SPR membuat keputusan bahawa sememangnya ADUN Kota Siputeh harus meletakkan jawatan, bayangkan betapa malunya BN Kedah. Ini tidak termasuk masalah di mana BN harus mempertahankan kerusi di dalam pilihanraya kecil, masa dan sumber yang akan digunakan untuk pilihanraya kecil yang sepatutnya ditumpukan untuk pembangunan negeri dan negara.

Keputusan SPR bukannya satu kemenangan untuk sesiapa termasuklah bukannya kemenangan untuk BN. Ia sepatutnya satu pengajaran, satu pengajaran supaya ianya tidak berulang lagi.

2 comments:

Detguaq said...

Salam Bro,

Satu pandangan yang berani, berasas dan undeniable. Namun sebagai parti berpengalaman, sampai bila kita hendak bergantung kepada nasib jika kita tidak berusaha mencorakkan nasib parti.

Ada juga yang mencorak nasib parti... tetapi corakkannya membawa isyarat yang salah....

ezani said...

Salam Aikmal dan Selamat Berpuasa

This is a very good comment from you and it is made from a sincere heart with no bias - even though it is from your own BN party. I must congratulate you. If the BN is slack, especially now when it is weakest, then your election chances is slim.

On another note, I would like to point you to this article I read in Star Online written by Prof Dr Sayeed, Prof at uITM on the ISA. I am very disappointed with the ISA and when some of the "important clauses" were exposed by Prof Sayeed, I could see that this act is simply a blatant abuse of power by a govt in which people had put their trust and which had only ruled since 1957 but seems to be so "berani". The fact that this ISA review will not include a total withdrawing of the ISA just shows that the BN are just interesting in holding to power.

Here is the link:

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/9/9/focus/4673865&sec=focus

I am sorry to say that I will never vote BN until they sincerely repeal this ISA Act.